آهوی کوهی

قرآن شناسی، ادبیّات فارسی و زبان شناسی

آهوی کوهی

قرآن شناسی، ادبیّات فارسی و زبان شناسی

آهوی کوهی

«مرگ تمدّن‌ها زمانی فرامی‌رسد که بزرگان، به پرسش‌های تازۀ مردم، پاسخ‌های کهنه بدهند» (ویل دورانت).

حلّ تمرینات فارسی دوازدهم یا کارگاه متن‌پژوهی (سال 1397)

درس1: شکر نعمت

قلمرو زبانی

1. به ترتیب: وَسیم- مفرِّح- اِنابت- بریدن

2. قربت (هم‌آوا با غربت)- حیات (هم‌آوا با حیاط)- خوان (هم‌آوا با خان)

3. سه واژۀ مهمّ املایی:

ح: حیات- فاحش- حلیه و ...

ق: قربت- تقصیر- باسق و ...

ع: عذر- عصاره- عاکفان و ...

4. جهش ضمیر: صفحۀ 14: بوی گلم چنان مست کرد. ضمیر «م» در اصل پس از واژۀ «مست» قرار داشته که جابه‌جا شده است.

5. منّت خدای را [است] ... (حذف به قرینۀ معنوی)

طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت [است]. (حذف به قرینۀ لفظی)

(رجوع کنید به فارسی1 درس2 صفحۀ 19)

 

قلمرو ادبی

1. مرغ سحر: عاشق مدّعی // پروانه: عاشق حقیقی، عارفِ واصل

2. الف) سجع و تشبیه // ب) استعاره از سبزه و چمن

 

قلمرو فکری

1. عبارت اوّل: عبادت کنندگان درگاه باشکوه الهی به کوتاهی خود در عبادت معترف‌اند که خدایا ما آن‌چنان که شایستۀ تو بود، تو را عبادت نکردیم.

عبارت دوّم: یکی از عارفان در حالت مراقبه و تفکّر بود و در دریای اسرار و حقایق الهی فرو رفته بود.

2. اوّلی: غافل نبودن از خداوند روزی دهنده

دوّمی: اطمینان و اعتماد مسلمانان به شفاعت و حمایت رسول خدا(ص)

سوّمی: حیرت عاشقان حقیقی که به وصال دست یافته‌اند.

3. صفحۀ 13: واصفان حلیۀ جمالش به تحیّر منسوب


درس2: مست و هُشیار

قلمرو زبانی

1. محتسِب: مأمور ناظر بر احکام شرعی // حَد: مجازات شرعی // غَرامت: تاوان

2. شَویم: برویم (فعل غیراِسنادی) // نیست: نباشد، وجود نداشته باشد (غیراِسنادی)

نیست: فعل اِسنادی // نیست: وجود ندارد (فعل غیراِسنادی)

می‌شویم: فعل اِسنادی

 

قلمرو ادبی

1. مناظره- مبتکر آن اسدی توسی، شاعر قرن چهارم است. در مناظره‌ها و همچنین در این دو شعر، سؤال کننده، خود را برتر می‌بیند و ادّعای دانایی می‌کند. پاسخ دهنده نیز با زیرکی و با گوشه و کنایه (تعریض) جواب می‌دهد.

2. پروین و حافظ در اشعار طنزآمیزشان به تعریض بیان کرده‌اند که محتسب، فردی ریاکار و ناآگاه به احکام شریعت و در پی عیش و نوش خود است.

 

قلمرو فکری

1. رشوه‌خواری // نابسامانی جامعه، فراهم بودن زمینه‌های انحراف و فساد در جامعه

2. بیت 8 : مهم باطن است، نه ظاهر // بیت 9 : حرام، حرام است و کم و زیاد ندارد. کار زشت و گناه مقدارش مهم نیست. نفسِ عمل مهم است. وقتی آلوده شدی، چه کم چه زیاد دیگر فرقی ندارد، گناهکار هستی.

3. در ارتباط است با ابیات 9 و 10 // بیت 7

 

درک و دریافت شعرخوانی در مکتب حقایق، صفحۀ 23

1. لحن تعلیمی با آهنگی آهسته و ملایم

2. الف) ابیات 3 و 5 : عشق، ارزش انسان را بسیار بالا می‌برد.

ب) ابیات 6 و 9 : با تکیه و توکّل بر خدا، همۀ نگرانی‌ها از بین می‌رود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی